DAF YEM-900
Aanhangwagen, Munitie: 2 ton, 2 W
Ledig Gewicht:
Laadvermogen :
Lengte:
Breedte :
Hoogte :
Laadvolume:
1040 kg
2000 kg
3,775 m
2,27 m
1,46 m
1,60 x 1,42 x 0,56 m
De munitiewagen is gebouwd naar een Amerikaans ontwerp uit de tweede wereldoorlog is gebruikt. Een bekend ander type is de M10 van leverancier Fruehauf.

De DAF heeft dezelfde trekhaak en steunpoot die ook op de Nederlandse 1 tons aanhangwagens en waterwagen gebruikt is.  De Fruehauf heeft een vaste haak en een klein steunwieltje.

De aanhangwagen is ongeremd (alleen één parkeerrem op ieder wiel afzonderlijk)
Aan de achterzijde bevindt zich een trekhaak en aanhangwagen-kontaktdoos waarmee meerdere aanhangwagens achter elkaar gehangen kunnen worden.

De aanhangwagen is gebruikt bij de artillerie, maar ons is niet duidelijk bij welk kanon of in welke periode.
Varianten:
(c) stg. Bravo Compagnie
4 september 2008
Het gebruik van de YEM-900 in combinatie met een 25 ponder kanon lijkt ons onwaarschijnlijk.
Het staartstuk van de 25 ponder is erg breed en zal in bochten tegen de achterzijde van de aanhangwagen aankomen.
De YA-328 Artillerietrekker heeft niet voor niets een trekhaakconstructie die achter de laadbak uitsteekt.
Weet u hier meer over of heeft u foto's waarin de YEM-900 in gebruik te zien is, stuur ons dan een E-mail !
Jan Bakker uit Middelburg stuurde begin september 2008 het volgende bericht:
Van de praktijk in vroeger tijden weet ik niets af.
Maar op de open dag van het GAF te Axel was ook een stand van defensie.
De Rekwisietenkommissie van de Koninklijke Landmacht had ook een
25-ponder meegebracht.

Voor een paar foto's (zo'n kans krijg je maar zelden) mocht ik de
25-ponder achter mijn 328 hangen.
Met jouw opmerking over de munitieaanhangwagen op jouw site in mijn
achterhoofd, heb ik de 25-ponder ook achter mijn YEM 900 gehangen. Het
bleek perfect te passen. De 25-ponder heeft inderdaad een breed
staartstuk, maar door de lage bevestiging van de trehaak aan de YEM 900
en de vrij hoge bevestiging van het trekoog aan de 25-ponder past het
precies. Ook in bochten was het geen probleem. Het staartstuk draait dan
weg onder de munitieaanhanger.

Nogmaals, van de praktijk weet ik niets af, maar wilde n.a.v. je vraag,
je toch deze foto's sturen.
Dus nu weten we dat het technisch mogelijk is.
Maar is de combinatie zo ook in gebruik geweest ?
Of zat er een andere trekkend voertuig voor ?
Foto: Jan Bakker
Foto: Jan Bakker
DAF YEM-900 Minutiewagen
Home: www.bravocie.nl
Achterzijde met trekhaak en uitsparing in laadklep