DAF YA-328 Vrachtwagen met lier
Vrachtauto, YA-328, 3 ton, 6x6 24 V (DAF)
Ledig Gewicht:
Laadvermogen :
Lengte:
Breedte :
Hoogte :
Verbruik:
Hercules JXLD
6 cilinder benzine (zijklep)
131 pk bij 2800 rpm
375 Nm bij 1400 rpm
Motor:
Type:
Vermogen:
Koppel:
6200 kg
3000 kg
6,13 m
2,40 m
2,65 m (knock-down 1,94 m)
ongeveer 1 liter per 2 km
De lier van de YA-328 is een doorontwikkeling van de automatische lier van voor de oorlog. De lierkabel zit hierbij aan de trekhaak vast. Hiermee is het mogelijk om de last af te koppelen en daarna automatisch weer aan te koppelen en te vergrendelen.
Varianten:
De YA328 neemt zonder last de hindernis.
De reduktiebak wordt in zijn vrij gezet en de lier ingeschakeld. Met het gas en de versnellingsbak kun je de snelheid van het lieren regelen.
Zodra de trekhaak in de vangmuil komt, vergrendelt deze en schakelt de lieraandrijving uit.
De lier kan ook gebruikt worden om naar voren te lieren. Een YA328 met lier heeft hiervoor een kabel (zie (A) op onderstaande foto) die van achteren onder de auto naar voren loopt en met een veer aan het takkenrek vastzit.

De trekhaak wordt met een haaksleutel van de kabel verwijderd. De lierkabel wordt met de trekkabel naar voren getrokken. Op de geleiderol wordt een geleider gezet.
De lier is met een schakelaar beveiligd tegen overbelasting. Deze schakelaar schakelt het kontakt uit. Een bekend "geintje" was het stukje hout in de schakelaar stoppen. Hierdoor wilde de motor niet meer aan slaan.
Verder heeft iedere YA328 met een lier een lucht bediende handrem (gele kraan tegen achterschot van de cabine) en een grondschop ter verhoging van de ankerwaarde.
Foto: Theo v/d Aalst
(A)
Daf YA-328 Vrachtwagen met lier
Home: www.bravocie.nl
Chassis YA-328