DAF YA-126 Wapendrager
Wapendrager, YA-126, 1 ton, 4x4 24 V (DAF)
Ledig Gewicht:
Laadvermogen :
Lengte:
Breedte :
Hoogte :
Verbruik:
Hercules JXC
6 cilinder benzine (zijklep)
102 pk bij 2800 rpm
285 Nm bij 1400 rpm
Motor:
Type:
Vermogen:
Koppel:
+/-3500 kg
1000 kg
4,55 m
2,11 m
2,15 m (knock-down 1,82 m)
ongeveer 1 liter per 3 km
De DAF YA-126 is begin jaren 50 ontwikkeld samen met zijn grotere broers de DAF YA-328 en YA-314. Vanaf 1955 tot 1960 zijn er ongeveer 3500 stuks gemaakt in diverse uitvoeringen.

De Wapendrager is net als de YA-328 voorzien van een H-aandrijving. Hierbij wordt de kracht van de motor eerst naar links en rechts verdeeld en daarna met aandrijfassen  naar de voor- en achterwielen. Deze opbouw maakt het mogelijk dat de YA-126 volledig onafhankelijke wielophanging heeft.
In de H-aandrijving (*) zit slechts een centraal differentieel. Hierdoor zijn, zodra de voorwielaandrijving ingeschakeld is, de wielen aan een zijde van het voertuig gesperd zijn (lengte-sper). Hierdoor zijn de terreineigenschappen goed.
Om de aandrijving te beschermen heeft de YA-126 twee reservewielen aan weerszijde van het voertuig die als steunwielen dienst kunnen doen.
De YA-126 is ook met lier gemaakt.

De YA-126 is midden jaren 80 afgevoerd uit de bewapening. Er is geen echte opvolger. De taken zijn verdeeld tussen Landrover 109 en DAF YA-4440.
Varianten:
Bert Loerakker stuurde op 28 juni 2008 een berichtje over de tekst over het centrale differtieel. Deze was niet duidelijk. Het onderstaande plaatje is duidelijker: het differtentieel zit in de reduktiebak tussen beide verdeelkasten.
(*)=
Bron: VTH9-326, feb 1959
Daf YA-126
Home: www.bravocie.nl